დაისვენე კურორტ ახალდაბაში
დაისვენე სასტუმრო „ლუტრეზიში“
შსს შუღლის გაღვივების შესახებ კანონპროექტზე არასამთავრობო და მედია ორგანიზაციების განცხადებას ეხმაურება
ავტორი:
2015/იანვარი/26 20:00:02
საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტრო შუღლის გაღვივების შესახებ ინიცირებული კანონპროექტის თაობაზე არასამთავრობო და მედია ორგანიზაციების დღევანდელ განცხადებას ეხმაურება.
"დღეს მედიაში გავრცელდა ინფორმაცია, რომ 2013 წლის 17 მაისის მოვლენების თაობაზე არ ჩატარებულა ეფექტიანი გამოძიება. ასევე ითქვა, რომ სახელმწიფო ლოიალურია დომინანტი რელიგიური ჯგუფის მიმართ და ეს საეჭვოს ხდის მისი მხრიდან უმცირესობებზე ზრუნვას. ეს მოსაზრებები ვერ იქნება შესაბამისი საკანონმდებლო ცვლილების "უარყოფის" საფუძველი. აღნიშნული განცხადებები წარმოადგენს გარკვეულ ჰიპოთეზას, რომელიც მოკლებულია სამართლებრივი პოლიტიკისა და სამართლის სფეროსთვის დამახასიათებელ არგუმენტაციას.
საერთაშორისო პრაქტიკის გათვალისწინებით, კანონმდებლობა, რომელიც შუღლის გაღვივების კრიმინალიზაციას ახდენს, ემსახურება იმის უზრუნველყოფას, რომ არ მოხდეს შესაბამისი ჯგუფების ძალადობრივი "განცაკლკევება" მთლიანი საზოგადოებისგან და მათი მიზანში ამოღება. საბოლოო ჯამში, ამგვარი ნორმები ემსახურება ინკლუზიური საზოგადოების დაცვას, რაც შესაბამის სეგმენტებს შორის მშვიდობიან თანაცხოვრებას გულისხმობს და რაც თანამედროვე დემოკრატიის არსებობისა და განვითარების პარადიგმას ქმნის. ამ თვალსაზრისით, ზედმეტი და მიუღებელია "დომინანტი სოციალური და მორალური დისკურსის გაძლიერებაზე" საუბარი, რისი ბრალდებაც გაისმა წარმოდგენილ მასალაში", - აცხადებენ შსს-ში.
მათივე ინფორმაციით, სახელმწიფო სწორედ იმ პრობლემატური სფეროს მოწესრიგებას ისახავს მიზნად, რომელზეც არასამთავრობო ორგანიზაციები მიანიშნებენ. უწყების განმარტებით, ნორმის მთავარი არსი არის სწორედ იმ უზენაესი ღირებულების უზრუნველყოფა, რასაც მშვიდობა ეწოდება.
"პლურალისტურ საზოგადოებაში განსაკუთრებული მნიშვნელობა ადამიანთა შორის მშვიდობიან თანაცხოვრებას ენიჭება, სადაც არ არსებობს შიში იმისა, რომ რელიგიური, რასობრივი, ეთნიკური და სხვა ნიშნებით ადამიანის კუთვნილების გამო სიტუაციის ესკალაცია შეიძლება მოხდეს ნებისმიერ დროს. ისეთი სისხლის სამართლებრივი ნორმების დაცვის ობიექტი, როგორიცაა შუღლის გაღვივების ამკრძალავი დანაწესები, არის საჯარო წესრიგი / უსაფრთხოება. ამგვარი მოწოდების კრიმინალიზაციის მთავარი მიზანი არის უშუალოდ საწყის ეტაპზე კლიმატის ჩამოყალიბების პრევენცია, რომლის დროსაც ხდება გარკვეული ადამიანების აგრესიული ფორმით გარიყვა. ამგვარი გარიყვის დროს იქმნება საშიშროება, რომ შესაბამისი პირები შესაძლოა გახდნენ ფიზიკური ძალადობის მსხვერპლი", - აცხადებენ შსს-ში.
მათივე განმარტებით, აღნიშნული შეზღუდვების დაწესება შესაძლებელია იმ მიზნით, რომ თავიდან იქნას აცილებული (სხვა) სამართლებრივი სიკეთის ხელყოფა.
"შესაბამისად, უშუალოდ მოსაზრების არსის, როგორც ასეთის, აკრძალვა კი არ ხდება, არამედ იმის, თუ როგორ ხდება აზრის კომუნიკაცია. აღნიშნულ კონტექსტში, ლეგიტიმური აკრძალვის შემთხვევაში, ხელშესახები უნდა იყოს გადასვლა უკვე (სხვა) სამართლებრივი სიკეთის დარღვევაში და ზღვარის გადაკვეთა სამართლებრივი სიკეთის მოსალოდნელი დარღვევის თვალსაზრისით. შუღლის გაღვივების (ისევე, როგორც სისხლის სამართლის კოდექსით გათვალისწინებულ სხვა) დანაშაულის ქვეშ ექცევა მხოლოდ ის შემთხვევები, როდესაც სახეზეა საგრძნობი აგრესიული, მტრული დამოკიდებულება ან ასეთი დამოკიდებულების გაძლიერება, რომელიც ადამიანის ღირსების საფუძველს ლახავს; როდესაც ადამიანს ექცევიან, როგორც მდაბიო/მდაბალ არსებას და არა როგორც პიროვნებას. მხოლოდ კრიტიკა, არასასურველი მოწოდებები, უგემოვნო, მორალურად გასაკიცხი გამონათქვამები, არ ექცევიან დანაშაულის ობიექტურ შემადგენლობაში. სხვაგვარად რომ ვთქვათ, ინტენსივობის მაღალ ხარისხს უნდა მიაღწიოს კონკრეტულმა ქმედებამ. თუმცა, არის თუ არა კონკრეტული ქმედება ადამიანის ღირსების შემლახავი, განსაკუთრებული მტრული დამოკიდებულების გამოხატულება, განისაზღვრება შემთხვევასთან დაკავშირებული გარემოებების ყოველმხრივი შეფასებით. ეს უკანასკნელი კი ობიექტური დამკვირვებლის თვალთახედვას ეყრდნობა", - აცხადებენ შსს-ში.
უწყებაში განმარტავენ, რომ საბოლოო ჯამში მხოლოდ სამართალშემფარდებელს შეუძლია შეაფასოს, წარმოადგენს თუ არა კონკრეტული გამონათქვამი კანონით აკრძალულ მოწოდებას.
"შემოთავაზებული ნორმა, რომლის შინაარსიც ძალადობის ელემენტს ექსპლიციტურად ითვალისწინებს, არ არის პრობლემატური მოწოდებისა და შედეგის ურთიერთმიმართებასთან დაკავშირებით არსებული სტანდარტების თვალსაზრისით. ამასთანავე, დანაწესი აკმაყოფილებს ნორმის განსაზღვრულობის კრიტერიუმს.
რაც შეეხება არგუმენტს, რომელიც გულისხმობს საქართველოს კონსტიტუციასა და საკონსტიტუციო სასამართლოს პრაქტიკასთან შემოთავაზებული ნორმის შესაძლო წინააღმდეგობას, ამ არგუმენტის გასამყარებლად მოყვანილია საკონსტიტუციო სასამართლოს 2011 წლის 18 აპრილის გადაწყვეტილება. გამოთქმული არგუმენტის თანახმად, სისხლისსამართლებრივი პასუხისმგებლობა მოწოდების კონტექსტში მხოლოდ იმ შემთხვევაში უნდა იქნას რეგლამენტირებული, თუ შესაბამისი შედეგის იმწუთიერი დადგომის საფრთხე წარმოიქმნა", - ნათქვამია შსს-ს პოზიციაში.
მათივე განმარტებით, უშუალოდ მოწოდებისა და მისი შედეგის შესახებ კონკრეტული ამონარიდის მოყვანა სასამართლოს აღნიშნული გადაწყვეტილებიდან, არ არის საკმარისი შემოთავაზებული ნორმის საწინააღმდეგოდ არგუმენტის მოსაყვანად.
"ამავე გადაწყვეტილებაში საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლომ, გამოხატვის თავისუფლებასთან დაკავშირებით განაცხადა შემდეგი: "დაუშვებელია, რომ კონსტიტუციური უფლება თავად კონსტიტუციით დაცული დემოკრატიული წესწყობილების ხელყოფისაკენ იყოს მიმართული და კანონსაწინააღმდეგო ქმედების განხორციელების საფუძველს ქმნიდეს. გამოხატვის თავისუფლების ზღვარი გაივლის იქ, სადაც გამოხატვა კონსტიტუციით დაცულ სიკეთეს, კონსტიტუციით გაცხადებულ პრინციპებსა და ღირებულებებს შეუქმნის საფრთხეს. კონსტიტუციური უფლების შეზღუდვა კონსტიტუციით დაცული სიკეთის უზრუნველსაყოფად შეიძლება განხორციელდეს." ეს პასაჟი გამოხატავს თანამედროვე დემოკრატიული სახელმწიფოს არსს, კერძოდ კი თავდაცვისუნარიანი დემოკრატიის იდეას. საქართველოს კონსტიტუციის 24-ე მუხლის მე-2 პუნქტის შეზღუდვის ზოგადი საფუძვლები (როგორც კანონმდებლის ლეგიტიმური მიზანი), ასევე მის შესაბამისად დაწესებული კონკრეტული მზღუდავი ნორმები შუღლის გაღვივებასთან დაკავშირებით, გარდა ერთი უფლების სხვისი მსგავსი უფლებით ბოჭვის უნივერსალური პრინციპისა, ეფუძნება ე.წ. "თავდაცვისუნარიანი დემოკრატიის" იდეას. შესაბამისად, კანონპროექტით შემოთავაზებული ნორმა შუღლის გაღვივების კრიმინალიზაციის თაობაზე ემსახურება თავად დემოკრატიის ინსტიტუტის, დემოკრატიული სახელმწიფოს არსის დაცვას", - აცხადებენ სამინისტროში.
როგორც უწყებაში აღნიშნავენ, ამ უაღრესად პრობლემატურ საკითხზე საუბრისას გასათვალისწინებელია საერთაშორისო პრაქტიკა. მათივე შეფასებით, უნდა აღინიშნოს, რომ შემოთავაზებული ნორმის მსგავსი დანაწესები გვხვდება სხვადასხვა დასავლური ქვეყნის სისხლისსამართლებრივ კანონმდებლობაში (მაგ. შვედეთი, სლოვენია, დანია, ისრაელი, გერმანია, ირლანდია, ესტონეთი, კანადა).
"ამასთანავე, ქართული სისხლისსამართლებრივი კანონმდებლობაც ითვალისწინებს მთელ რიგ ნორმებს, რომელიც ზღუდავს გამონათქვამებს, რომელიც მიმართულია დანაშაულის დაუყოვნებლივ ჩადენისკენ და საზოგადოებისთვის გარდაუვალი მძიმე შედეგის დადგომისკენ. აზრის გამოხატვა სისხლის სამართლის კოდექსით დასჯად ქმედებას წარმოადგენს მხოლოდ იმ შემთხვევაში, როდესაც აზრის გამოთქმა, ყოველგვარი შედეგის დადგომის გარეშე, განსაკუთრებულ საფრთხეს უქმნის სამართლებრივი სიკეთეების დაცვას. ამ თვალსაზრისით, აღსანიშნავია სსკ-ის 317-ე მუხლი (მოწოდება საქართველოს კონსტიტუციური წყობილების ძალადობით შეცვლისაკენ ან სახელმწიფო ხელისუფლების დამხობისაკენ), სსკ-ის 3301 მუხლი (საქვეყნოდ მოწოდება ტერორიზმისაკენ) და 405-ე მუხლი (მოწოდება აგრესიის აქტის დაგეგმვისაკენ, მომზადებისაკენ, დაწყებისაკენ ან წარმოებისაკენ)", - ნათქვამია შსს-ს განცხადებაში.
არასამთავრობო და მედია ორგანიზაციების წარმომადგენლებმა შუღლის გაღვივების თაობაზე ინიცირებულ კანონპროექტთან დაკავშირებით ერთობლივი განცხადება გაავრცელეს.
განცხადების ხელმომწერების მოსაზრებით, შსს-ს მიერ მომზადებული, სისხლის სამართლის კოდექსში შესატანი ცვლილებების პროექტის, 2391-ე მუხლი გამოხატვის თავისუფლების გაუმართლებელი შეზღუდვისა და კრიტიკული აზრის ჩახშობის საფრთხეს შეიცავს.
ხელმომწერი ორგანიზაციები საქართველოს მთავრობასა და პარლამენტს მოუწოდებენ, სათანადოდ გაიაზროს დემოკრატიული და პლურალისტური ღირებულებების მნიშვნელობა და შეაჩეროს მისი განხილვა და მიღება, როგორც სერიოზული უკანდახევა გამოხატვის თავისუფლების დაცვისა და ღია საზოგადოების განვითარების გზაზე.ხელს აწერს 32 არასამთავრობო და მედია ორგანიზაცია.
შუღლის გაღვივების მიზნით მოწოდებისთვის, პირს 2-დან 5-წლამდე ვადით თავისუფლების აღკვეთა დაემუქრება. შსს-ს ავტორობითა და მთავრობის ინიციატივით "სისხლის სამართლის კოდექსში" დაგეგმილი ცვლილებების პროექტი პარლამენტში ინიცირებულია. პროექტის მიხედვით, სსკ-ს ახალი მუხლი ემატება, რომელიც ითვალისწინებს პასუხისმგებლობას, შუღლის გაღვივების მიზნით მოწოდებისთვის.

stdClass Object ( [id] => 314414 [title] => შსს შუღლის გაღვივების შესახებ კანონპროექტზე არასამთავრობო და მედია ორგანიზაციების განცხადებას ეხმაურება [alias] => shss-shughlis-gaghvivebis-shesakheb-kanonproeqtze-arasamthavrobo-da-media-organizaciebis-ganckhadebas-ekhmaureba [title_alias] => [introtext] => საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტრო შუღლის გაღვივების შესახებ ინიცირებული კანონპროექტის თაობაზე არასამთავრობო და მედია ორგანიზაციების დღევანდელ განცხადებას ეხმაურება. [fulltext] =>
"დღეს მედიაში გავრცელდა ინფორმაცია, რომ 2013 წლის 17 მაისის მოვლენების თაობაზე არ ჩატარებულა ეფექტიანი გამოძიება. ასევე ითქვა, რომ სახელმწიფო ლოიალურია დომინანტი რელიგიური ჯგუფის მიმართ და ეს საეჭვოს ხდის მისი მხრიდან უმცირესობებზე ზრუნვას. ეს მოსაზრებები ვერ იქნება შესაბამისი საკანონმდებლო ცვლილების "უარყოფის" საფუძველი. აღნიშნული განცხადებები წარმოადგენს გარკვეულ ჰიპოთეზას, რომელიც მოკლებულია სამართლებრივი პოლიტიკისა და სამართლის სფეროსთვის დამახასიათებელ არგუმენტაციას.
საერთაშორისო პრაქტიკის გათვალისწინებით, კანონმდებლობა, რომელიც შუღლის გაღვივების კრიმინალიზაციას ახდენს, ემსახურება იმის უზრუნველყოფას, რომ არ მოხდეს შესაბამისი ჯგუფების ძალადობრივი "განცაკლკევება" მთლიანი საზოგადოებისგან და მათი მიზანში ამოღება. საბოლოო ჯამში, ამგვარი ნორმები ემსახურება ინკლუზიური საზოგადოების დაცვას, რაც შესაბამის სეგმენტებს შორის მშვიდობიან თანაცხოვრებას გულისხმობს და რაც თანამედროვე დემოკრატიის არსებობისა და განვითარების პარადიგმას ქმნის. ამ თვალსაზრისით, ზედმეტი და მიუღებელია "დომინანტი სოციალური და მორალური დისკურსის გაძლიერებაზე" საუბარი, რისი ბრალდებაც გაისმა წარმოდგენილ მასალაში", - აცხადებენ შსს-ში.
მათივე ინფორმაციით, სახელმწიფო სწორედ იმ პრობლემატური სფეროს მოწესრიგებას ისახავს მიზნად, რომელზეც არასამთავრობო ორგანიზაციები მიანიშნებენ. უწყების განმარტებით, ნორმის მთავარი არსი არის სწორედ იმ უზენაესი ღირებულების უზრუნველყოფა, რასაც მშვიდობა ეწოდება.
"პლურალისტურ საზოგადოებაში განსაკუთრებული მნიშვნელობა ადამიანთა შორის მშვიდობიან თანაცხოვრებას ენიჭება, სადაც არ არსებობს შიში იმისა, რომ რელიგიური, რასობრივი, ეთნიკური და სხვა ნიშნებით ადამიანის კუთვნილების გამო სიტუაციის ესკალაცია შეიძლება მოხდეს ნებისმიერ დროს. ისეთი სისხლის სამართლებრივი ნორმების დაცვის ობიექტი, როგორიცაა შუღლის გაღვივების ამკრძალავი დანაწესები, არის საჯარო წესრიგი / უსაფრთხოება. ამგვარი მოწოდების კრიმინალიზაციის მთავარი მიზანი არის უშუალოდ საწყის ეტაპზე კლიმატის ჩამოყალიბების პრევენცია, რომლის დროსაც ხდება გარკვეული ადამიანების აგრესიული ფორმით გარიყვა. ამგვარი გარიყვის დროს იქმნება საშიშროება, რომ შესაბამისი პირები შესაძლოა გახდნენ ფიზიკური ძალადობის მსხვერპლი", - აცხადებენ შსს-ში.
მათივე განმარტებით, აღნიშნული შეზღუდვების დაწესება შესაძლებელია იმ მიზნით, რომ თავიდან იქნას აცილებული (სხვა) სამართლებრივი სიკეთის ხელყოფა.
"შესაბამისად, უშუალოდ მოსაზრების არსის, როგორც ასეთის, აკრძალვა კი არ ხდება, არამედ იმის, თუ როგორ ხდება აზრის კომუნიკაცია. აღნიშნულ კონტექსტში, ლეგიტიმური აკრძალვის შემთხვევაში, ხელშესახები უნდა იყოს გადასვლა უკვე (სხვა) სამართლებრივი სიკეთის დარღვევაში და ზღვარის გადაკვეთა სამართლებრივი სიკეთის მოსალოდნელი დარღვევის თვალსაზრისით. შუღლის გაღვივების (ისევე, როგორც სისხლის სამართლის კოდექსით გათვალისწინებულ სხვა) დანაშაულის ქვეშ ექცევა მხოლოდ ის შემთხვევები, როდესაც სახეზეა საგრძნობი აგრესიული, მტრული დამოკიდებულება ან ასეთი დამოკიდებულების გაძლიერება, რომელიც ადამიანის ღირსების საფუძველს ლახავს; როდესაც ადამიანს ექცევიან, როგორც მდაბიო/მდაბალ არსებას და არა როგორც პიროვნებას. მხოლოდ კრიტიკა, არასასურველი მოწოდებები, უგემოვნო, მორალურად გასაკიცხი გამონათქვამები, არ ექცევიან დანაშაულის ობიექტურ შემადგენლობაში. სხვაგვარად რომ ვთქვათ, ინტენსივობის მაღალ ხარისხს უნდა მიაღწიოს კონკრეტულმა ქმედებამ. თუმცა, არის თუ არა კონკრეტული ქმედება ადამიანის ღირსების შემლახავი, განსაკუთრებული მტრული დამოკიდებულების გამოხატულება, განისაზღვრება შემთხვევასთან დაკავშირებული გარემოებების ყოველმხრივი შეფასებით. ეს უკანასკნელი კი ობიექტური დამკვირვებლის თვალთახედვას ეყრდნობა", - აცხადებენ შსს-ში.
უწყებაში განმარტავენ, რომ საბოლოო ჯამში მხოლოდ სამართალშემფარდებელს შეუძლია შეაფასოს, წარმოადგენს თუ არა კონკრეტული გამონათქვამი კანონით აკრძალულ მოწოდებას.
"შემოთავაზებული ნორმა, რომლის შინაარსიც ძალადობის ელემენტს ექსპლიციტურად ითვალისწინებს, არ არის პრობლემატური მოწოდებისა და შედეგის ურთიერთმიმართებასთან დაკავშირებით არსებული სტანდარტების თვალსაზრისით. ამასთანავე, დანაწესი აკმაყოფილებს ნორმის განსაზღვრულობის კრიტერიუმს.
რაც შეეხება არგუმენტს, რომელიც გულისხმობს საქართველოს კონსტიტუციასა და საკონსტიტუციო სასამართლოს პრაქტიკასთან შემოთავაზებული ნორმის შესაძლო წინააღმდეგობას, ამ არგუმენტის გასამყარებლად მოყვანილია საკონსტიტუციო სასამართლოს 2011 წლის 18 აპრილის გადაწყვეტილება. გამოთქმული არგუმენტის თანახმად, სისხლისსამართლებრივი პასუხისმგებლობა მოწოდების კონტექსტში მხოლოდ იმ შემთხვევაში უნდა იქნას რეგლამენტირებული, თუ შესაბამისი შედეგის იმწუთიერი დადგომის საფრთხე წარმოიქმნა", - ნათქვამია შსს-ს პოზიციაში.
მათივე განმარტებით, უშუალოდ მოწოდებისა და მისი შედეგის შესახებ კონკრეტული ამონარიდის მოყვანა სასამართლოს აღნიშნული გადაწყვეტილებიდან, არ არის საკმარისი შემოთავაზებული ნორმის საწინააღმდეგოდ არგუმენტის მოსაყვანად.
"ამავე გადაწყვეტილებაში საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლომ, გამოხატვის თავისუფლებასთან დაკავშირებით განაცხადა შემდეგი: "დაუშვებელია, რომ კონსტიტუციური უფლება თავად კონსტიტუციით დაცული დემოკრატიული წესწყობილების ხელყოფისაკენ იყოს მიმართული და კანონსაწინააღმდეგო ქმედების განხორციელების საფუძველს ქმნიდეს. გამოხატვის თავისუფლების ზღვარი გაივლის იქ, სადაც გამოხატვა კონსტიტუციით დაცულ სიკეთეს, კონსტიტუციით გაცხადებულ პრინციპებსა და ღირებულებებს შეუქმნის საფრთხეს. კონსტიტუციური უფლების შეზღუდვა კონსტიტუციით დაცული სიკეთის უზრუნველსაყოფად შეიძლება განხორციელდეს." ეს პასაჟი გამოხატავს თანამედროვე დემოკრატიული სახელმწიფოს არსს, კერძოდ კი თავდაცვისუნარიანი დემოკრატიის იდეას. საქართველოს კონსტიტუციის 24-ე მუხლის მე-2 პუნქტის შეზღუდვის ზოგადი საფუძვლები (როგორც კანონმდებლის ლეგიტიმური მიზანი), ასევე მის შესაბამისად დაწესებული კონკრეტული მზღუდავი ნორმები შუღლის გაღვივებასთან დაკავშირებით, გარდა ერთი უფლების სხვისი მსგავსი უფლებით ბოჭვის უნივერსალური პრინციპისა, ეფუძნება ე.წ. "თავდაცვისუნარიანი დემოკრატიის" იდეას. შესაბამისად, კანონპროექტით შემოთავაზებული ნორმა შუღლის გაღვივების კრიმინალიზაციის თაობაზე ემსახურება თავად დემოკრატიის ინსტიტუტის, დემოკრატიული სახელმწიფოს არსის დაცვას", - აცხადებენ სამინისტროში.
როგორც უწყებაში აღნიშნავენ, ამ უაღრესად პრობლემატურ საკითხზე საუბრისას გასათვალისწინებელია საერთაშორისო პრაქტიკა. მათივე შეფასებით, უნდა აღინიშნოს, რომ შემოთავაზებული ნორმის მსგავსი დანაწესები გვხვდება სხვადასხვა დასავლური ქვეყნის სისხლისსამართლებრივ კანონმდებლობაში (მაგ. შვედეთი, სლოვენია, დანია, ისრაელი, გერმანია, ირლანდია, ესტონეთი, კანადა).
"ამასთანავე, ქართული სისხლისსამართლებრივი კანონმდებლობაც ითვალისწინებს მთელ რიგ ნორმებს, რომელიც ზღუდავს გამონათქვამებს, რომელიც მიმართულია დანაშაულის დაუყოვნებლივ ჩადენისკენ და საზოგადოებისთვის გარდაუვალი მძიმე შედეგის დადგომისკენ. აზრის გამოხატვა სისხლის სამართლის კოდექსით დასჯად ქმედებას წარმოადგენს მხოლოდ იმ შემთხვევაში, როდესაც აზრის გამოთქმა, ყოველგვარი შედეგის დადგომის გარეშე, განსაკუთრებულ საფრთხეს უქმნის სამართლებრივი სიკეთეების დაცვას. ამ თვალსაზრისით, აღსანიშნავია სსკ-ის 317-ე მუხლი (მოწოდება საქართველოს კონსტიტუციური წყობილების ძალადობით შეცვლისაკენ ან სახელმწიფო ხელისუფლების დამხობისაკენ), სსკ-ის 3301 მუხლი (საქვეყნოდ მოწოდება ტერორიზმისაკენ) და 405-ე მუხლი (მოწოდება აგრესიის აქტის დაგეგმვისაკენ, მომზადებისაკენ, დაწყებისაკენ ან წარმოებისაკენ)", - ნათქვამია შსს-ს განცხადებაში.
არასამთავრობო და მედია ორგანიზაციების წარმომადგენლებმა შუღლის გაღვივების თაობაზე ინიცირებულ კანონპროექტთან დაკავშირებით ერთობლივი განცხადება გაავრცელეს.
განცხადების ხელმომწერების მოსაზრებით, შსს-ს მიერ მომზადებული, სისხლის სამართლის კოდექსში შესატანი ცვლილებების პროექტის, 2391-ე მუხლი გამოხატვის თავისუფლების გაუმართლებელი შეზღუდვისა და კრიტიკული აზრის ჩახშობის საფრთხეს შეიცავს.
ხელმომწერი ორგანიზაციები საქართველოს მთავრობასა და პარლამენტს მოუწოდებენ, სათანადოდ გაიაზროს დემოკრატიული და პლურალისტური ღირებულებების მნიშვნელობა და შეაჩეროს მისი განხილვა და მიღება, როგორც სერიოზული უკანდახევა გამოხატვის თავისუფლების დაცვისა და ღია საზოგადოების განვითარების გზაზე.ხელს აწერს 32 არასამთავრობო და მედია ორგანიზაცია.
შუღლის გაღვივების მიზნით მოწოდებისთვის, პირს 2-დან 5-წლამდე ვადით თავისუფლების აღკვეთა დაემუქრება. შსს-ს ავტორობითა და მთავრობის ინიციატივით "სისხლის სამართლის კოდექსში" დაგეგმილი ცვლილებების პროექტი პარლამენტში ინიცირებულია. პროექტის მიხედვით, სსკ-ს ახალი მუხლი ემატება, რომელიც ითვალისწინებს პასუხისმგებლობას, შუღლის გაღვივების მიზნით მოწოდებისთვის.

[state] => 1 [sectionid] => 1 [mask] => 1 [catid] => 5 [created] => 2015-01-26 15:33:23 [created_by] => 124 [created_by_alias] => [modified] => 0000-00-00 00:00:00 [modified_by] => 0 [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [publish_up] => 2015-01-26 15:33:23 [publish_down] => Never [images] => [urls] => [attribs] => big_image=../photo/samartali_police/shsss.jpg multicategory=| video_file= video_image= video_type=1 show_title= link_titles= show_intro= show_section= link_section= show_category= link_category= show_vote= show_author= show_create_date= show_modify_date= show_pdf_icon= show_print_icon= show_email_icon= language= keyref= readmore= ext_link= galerycategory=0 [version] => 1 [parentid] => 0 [ordering] => 1 [metakey] => [metadesc] => [access] => 0 [hits] => 97 [metadata] => robots= author= [popup] => 1422286479 [corrected] => 0 [topic_id] => -1 [author] => Maka Chaganava [usertype] => Super Administrator [category] => პოლიტიკა [section] => IPN [slug] => 314414:shss-shughlis-gaghvivebis-shesakheb-kanonproeqtze-arasamthavrobo-da-media-organizaciebis-ganckhadebas-ekhmaureba [catslug] => 5:politika [groups] => Public [sec_pub] => 1 [cat_pub] => 1 [audio] => [video] => [image] => [sec_access] => 0 [cat_access] => 0 [topic_title] => [rating_count] => 0 [rating] => 0 [text] => საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტრო შუღლის გაღვივების შესახებ ინიცირებული კანონპროექტის თაობაზე არასამთავრობო და მედია ორგანიზაციების დღევანდელ განცხადებას ეხმაურება.
"დღეს მედიაში გავრცელდა ინფორმაცია, რომ 2013 წლის 17 მაისის მოვლენების თაობაზე არ ჩატარებულა ეფექტიანი გამოძიება. ასევე ითქვა, რომ სახელმწიფო ლოიალურია დომინანტი რელიგიური ჯგუფის მიმართ და ეს საეჭვოს ხდის მისი მხრიდან უმცირესობებზე ზრუნვას. ეს მოსაზრებები ვერ იქნება შესაბამისი საკანონმდებლო ცვლილების "უარყოფის" საფუძველი. აღნიშნული განცხადებები წარმოადგენს გარკვეულ ჰიპოთეზას, რომელიც მოკლებულია სამართლებრივი პოლიტიკისა და სამართლის სფეროსთვის დამახასიათებელ არგუმენტაციას.
საერთაშორისო პრაქტიკის გათვალისწინებით, კანონმდებლობა, რომელიც შუღლის გაღვივების კრიმინალიზაციას ახდენს, ემსახურება იმის უზრუნველყოფას, რომ არ მოხდეს შესაბამისი ჯგუფების ძალადობრივი "განცაკლკევება" მთლიანი საზოგადოებისგან და მათი მიზანში ამოღება. საბოლოო ჯამში, ამგვარი ნორმები ემსახურება ინკლუზიური საზოგადოების დაცვას, რაც შესაბამის სეგმენტებს შორის მშვიდობიან თანაცხოვრებას გულისხმობს და რაც თანამედროვე დემოკრატიის არსებობისა და განვითარების პარადიგმას ქმნის. ამ თვალსაზრისით, ზედმეტი და მიუღებელია "დომინანტი სოციალური და მორალური დისკურსის გაძლიერებაზე" საუბარი, რისი ბრალდებაც გაისმა წარმოდგენილ მასალაში", - აცხადებენ შსს-ში.
მათივე ინფორმაციით, სახელმწიფო სწორედ იმ პრობლემატური სფეროს მოწესრიგებას ისახავს მიზნად, რომელზეც არასამთავრობო ორგანიზაციები მიანიშნებენ. უწყების განმარტებით, ნორმის მთავარი არსი არის სწორედ იმ უზენაესი ღირებულების უზრუნველყოფა, რასაც მშვიდობა ეწოდება.
"პლურალისტურ საზოგადოებაში განსაკუთრებული მნიშვნელობა ადამიანთა შორის მშვიდობიან თანაცხოვრებას ენიჭება, სადაც არ არსებობს შიში იმისა, რომ რელიგიური, რასობრივი, ეთნიკური და სხვა ნიშნებით ადამიანის კუთვნილების გამო სიტუაციის ესკალაცია შეიძლება მოხდეს ნებისმიერ დროს. ისეთი სისხლის სამართლებრივი ნორმების დაცვის ობიექტი, როგორიცაა შუღლის გაღვივების ამკრძალავი დანაწესები, არის საჯარო წესრიგი / უსაფრთხოება. ამგვარი მოწოდების კრიმინალიზაციის მთავარი მიზანი არის უშუალოდ საწყის ეტაპზე კლიმატის ჩამოყალიბების პრევენცია, რომლის დროსაც ხდება გარკვეული ადამიანების აგრესიული ფორმით გარიყვა. ამგვარი გარიყვის დროს იქმნება საშიშროება, რომ შესაბამისი პირები შესაძლოა გახდნენ ფიზიკური ძალადობის მსხვერპლი", - აცხადებენ შსს-ში.
მათივე განმარტებით, აღნიშნული შეზღუდვების დაწესება შესაძლებელია იმ მიზნით, რომ თავიდან იქნას აცილებული (სხვა) სამართლებრივი სიკეთის ხელყოფა.
"შესაბამისად, უშუალოდ მოსაზრების არსის, როგორც ასეთის, აკრძალვა კი არ ხდება, არამედ იმის, თუ როგორ ხდება აზრის კომუნიკაცია. აღნიშნულ კონტექსტში, ლეგიტიმური აკრძალვის შემთხვევაში, ხელშესახები უნდა იყოს გადასვლა უკვე (სხვა) სამართლებრივი სიკეთის დარღვევაში და ზღვარის გადაკვეთა სამართლებრივი სიკეთის მოსალოდნელი დარღვევის თვალსაზრისით. შუღლის გაღვივების (ისევე, როგორც სისხლის სამართლის კოდექსით გათვალისწინებულ სხვა) დანაშაულის ქვეშ ექცევა მხოლოდ ის შემთხვევები, როდესაც სახეზეა საგრძნობი აგრესიული, მტრული დამოკიდებულება ან ასეთი დამოკიდებულების გაძლიერება, რომელიც ადამიანის ღირსების საფუძველს ლახავს; როდესაც ადამიანს ექცევიან, როგორც მდაბიო/მდაბალ არსებას და არა როგორც პიროვნებას. მხოლოდ კრიტიკა, არასასურველი მოწოდებები, უგემოვნო, მორალურად გასაკიცხი გამონათქვამები, არ ექცევიან დანაშაულის ობიექტურ შემადგენლობაში. სხვაგვარად რომ ვთქვათ, ინტენსივობის მაღალ ხარისხს უნდა მიაღწიოს კონკრეტულმა ქმედებამ. თუმცა, არის თუ არა კონკრეტული ქმედება ადამიანის ღირსების შემლახავი, განსაკუთრებული მტრული დამოკიდებულების გამოხატულება, განისაზღვრება შემთხვევასთან დაკავშირებული გარემოებების ყოველმხრივი შეფასებით. ეს უკანასკნელი კი ობიექტური დამკვირვებლის თვალთახედვას ეყრდნობა", - აცხადებენ შსს-ში.
უწყებაში განმარტავენ, რომ საბოლოო ჯამში მხოლოდ სამართალშემფარდებელს შეუძლია შეაფასოს, წარმოადგენს თუ არა კონკრეტული გამონათქვამი კანონით აკრძალულ მოწოდებას.
"შემოთავაზებული ნორმა, რომლის შინაარსიც ძალადობის ელემენტს ექსპლიციტურად ითვალისწინებს, არ არის პრობლემატური მოწოდებისა და შედეგის ურთიერთმიმართებასთან დაკავშირებით არსებული სტანდარტების თვალსაზრისით. ამასთანავე, დანაწესი აკმაყოფილებს ნორმის განსაზღვრულობის კრიტერიუმს.
რაც შეეხება არგუმენტს, რომელიც გულისხმობს საქართველოს კონსტიტუციასა და საკონსტიტუციო სასამართლოს პრაქტიკასთან შემოთავაზებული ნორმის შესაძლო წინააღმდეგობას, ამ არგუმენტის გასამყარებლად მოყვანილია საკონსტიტუციო სასამართლოს 2011 წლის 18 აპრილის გადაწყვეტილება. გამოთქმული არგუმენტის თანახმად, სისხლისსამართლებრივი პასუხისმგებლობა მოწოდების კონტექსტში მხოლოდ იმ შემთხვევაში უნდა იქნას რეგლამენტირებული, თუ შესაბამისი შედეგის იმწუთიერი დადგომის საფრთხე წარმოიქმნა", - ნათქვამია შსს-ს პოზიციაში.
მათივე განმარტებით, უშუალოდ მოწოდებისა და მისი შედეგის შესახებ კონკრეტული ამონარიდის მოყვანა სასამართლოს აღნიშნული გადაწყვეტილებიდან, არ არის საკმარისი შემოთავაზებული ნორმის საწინააღმდეგოდ არგუმენტის მოსაყვანად.
"ამავე გადაწყვეტილებაში საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლომ, გამოხატვის თავისუფლებასთან დაკავშირებით განაცხადა შემდეგი: "დაუშვებელია, რომ კონსტიტუციური უფლება თავად კონსტიტუციით დაცული დემოკრატიული წესწყობილების ხელყოფისაკენ იყოს მიმართული და კანონსაწინააღმდეგო ქმედების განხორციელების საფუძველს ქმნიდეს. გამოხატვის თავისუფლების ზღვარი გაივლის იქ, სადაც გამოხატვა კონსტიტუციით დაცულ სიკეთეს, კონსტიტუციით გაცხადებულ პრინციპებსა და ღირებულებებს შეუქმნის საფრთხეს. კონსტიტუციური უფლების შეზღუდვა კონსტიტუციით დაცული სიკეთის უზრუნველსაყოფად შეიძლება განხორციელდეს." ეს პასაჟი გამოხატავს თანამედროვე დემოკრატიული სახელმწიფოს არსს, კერძოდ კი თავდაცვისუნარიანი დემოკრატიის იდეას. საქართველოს კონსტიტუციის 24-ე მუხლის მე-2 პუნქტის შეზღუდვის ზოგადი საფუძვლები (როგორც კანონმდებლის ლეგიტიმური მიზანი), ასევე მის შესაბამისად დაწესებული კონკრეტული მზღუდავი ნორმები შუღლის გაღვივებასთან დაკავშირებით, გარდა ერთი უფლების სხვისი მსგავსი უფლებით ბოჭვის უნივერსალური პრინციპისა, ეფუძნება ე.წ. "თავდაცვისუნარიანი დემოკრატიის" იდეას. შესაბამისად, კანონპროექტით შემოთავაზებული ნორმა შუღლის გაღვივების კრიმინალიზაციის თაობაზე ემსახურება თავად დემოკრატიის ინსტიტუტის, დემოკრატიული სახელმწიფოს არსის დაცვას", - აცხადებენ სამინისტროში.
როგორც უწყებაში აღნიშნავენ, ამ უაღრესად პრობლემატურ საკითხზე საუბრისას გასათვალისწინებელია საერთაშორისო პრაქტიკა. მათივე შეფასებით, უნდა აღინიშნოს, რომ შემოთავაზებული ნორმის მსგავსი დანაწესები გვხვდება სხვადასხვა დასავლური ქვეყნის სისხლისსამართლებრივ კანონმდებლობაში (მაგ. შვედეთი, სლოვენია, დანია, ისრაელი, გერმანია, ირლანდია, ესტონეთი, კანადა).
"ამასთანავე, ქართული სისხლისსამართლებრივი კანონმდებლობაც ითვალისწინებს მთელ რიგ ნორმებს, რომელიც ზღუდავს გამონათქვამებს, რომელიც მიმართულია დანაშაულის დაუყოვნებლივ ჩადენისკენ და საზოგადოებისთვის გარდაუვალი მძიმე შედეგის დადგომისკენ. აზრის გამოხატვა სისხლის სამართლის კოდექსით დასჯად ქმედებას წარმოადგენს მხოლოდ იმ შემთხვევაში, როდესაც აზრის გამოთქმა, ყოველგვარი შედეგის დადგომის გარეშე, განსაკუთრებულ საფრთხეს უქმნის სამართლებრივი სიკეთეების დაცვას. ამ თვალსაზრისით, აღსანიშნავია სსკ-ის 317-ე მუხლი (მოწოდება საქართველოს კონსტიტუციური წყობილების ძალად
'.$TEXT['print'].'
სულ ნანახია - 932
სხვა ამბები
ბოლოს იხილეს
დამზადებულია Pro-Service -ის მიერ
© PSnews 1995 - 2024 საავტორო უფლებები დაცულია