საგვარეულო აკვანში ჩაკრული ჩვილის მამა ერთი თვის წინ ომში გაიწვიეს, დედა ყანის გასათოხნადაა წასული. ბებია-ბაბუა კი სტუმარს ჯორკოზე სვამს და მიკითხვ-მოკითხვის შემდეგ სტუმრობის მიზეზს ეკითხება. უხერხულია, იმერელმა კაცმა სტუმარს ჰკითხო-რისთვის მოსულხარო, მაგრამ გაიშვიათებული სტუმრობის მოყვარულთ, ალბათ, ეს კითხვა არ გააკვირვებთ. სამაგიეროდ, პასუხი, შესაძლოა, ისეთი იყოს, სიბრაზისგან გაგიჟდეს ჭკუათმყოფელი. ასე დაემართა მოხუც მასპინძელსაც-მთელი სოფლისთვის ჭკუასაკითხავ კაცს ანტონ აბაშიძეს, და რომ არა მისი „წინდახედული კნეინა“, ახლა, ალბათ, აბაშიძეები, სულ ცოტა, თორმეტით მეტი მაინც იქნებოდნენ.
***
ქალი ჩემს მტერს შეუჩნდაო, იტყვიან მრავლისმნახველი ბერიკაცები. ქალის შეჩენას აბრალებდა ანტონიც იმ საჩოთირო თანხმობას, მესამედ სტუმრობისას რომ მიიღო იშვიათმა სტუმარმა მისგან. საქმე იმაში გახლდათ, რომ ოცდაორწლიანი თანაცხოვრების მანძილზე უშვილობით დამწუხრებულმა ჭრელაშვილებმა თვალი აბაშიძეების მეოთხე ბიჭს, ექვსი თვის ჯემალს დაადგეს. ნათელ-მირონობით განმტკიცებული ნათესავს უარს რავა მეტყვიანო, თანაც, მაინც შიმშილით მოუკვდებათ ის საბრალო ბავშვი, ჩვენს ხელში კი სასმელ-საჭმელი მაინც ექნება სარჩევადო, - უჩურჩულა ცოლმა ქმარს და... ხეიბარი კაკოც დაადგა არც ისე ახლო გზას, როგორც ხედავთ, არცთუ უშედეგოდ. მესამე მისვლაზე დაითანხმა ანტონ აბაშიძე. თუმცა, თანხმობის მიღებისთანავე ბავშვის გაყოლა არ ივარგებდა. მომავალი კვირის ხუთშაბათისთვის დასიტყვდნენ და ას-ასი გრამი ჭაჭის არყითაც ადღეგრძელეს გაჭრელაშვილებული აბაშიძე.
***
გუშინ მიიღო ფრონტიდან წერილი ნათელამ, ქმარი ოთხივე ვაჟკაცის თავს აფიცებდა მეუღლეს და განსაკუთრებით ნაბოლარაზე სწუხდა, - ჩვილი ბავშვის მოსიყვარულება ვერ მოვასწარი, ღმერთი ისე რავა მომკლავს, მაგის ვაჟკაცობას რომ არ მომასწროსო. ვიცი, გამხმარი მჭადიც გენატრებათ, ცოტაც მოითმინეთ და, შინ რომ დავბრუნდები, ფუფუნებაში გამყოფებთო. მეუღლის წერილმა გაამხნევა ნათელა და დედამთილ-მამამთილს პირობა მისცა: ნუ გეშინიათ, სამეგრელოში წავალ, ჩემს მამიდაშვილებს ვინახულებ, ერთ ფუთ სიმინდს რავა ვერ მოვიტანო. რაღას უნდა ელოდო, ბარემ ხვალ წადი, ოთხშაბათობით ქუთაისის ბაზარზე დადის ესტატე ურმით, მადლია, ცოტათი წინ გაგწევს, უფროსი ბიჭიც გაიყოლე, ხელს მაინც წამოგიკრავსო - მამამთილის სიტყვა კანონი იყო ჯოხაძის ქალისთვის და სახვალიოდ სამზადისს შეუდგა.
***
უფროსი ბიჭი, შვიდი წლის ანტონი, უმცროსებს-თედოსა და ჯუმბერს პატარა ძმას აბარებდა, მორიგეობით დაურწიეთ აკვანი, ჩხუბი არ მოგივიდეთ, არ გადააბრუნოთო. ნათელას ერთი გულით უხაროდა მამიდაშვილებთან გამგზავრება, მაგრამ მეორე გულით სიკვდილი ერჩივნა წასვლას, რაღაც ძალა უკან ეწეოდა და ფეხის გადადგმის საშუალებას არ აძლევდა. ბავშვის ალერსი ყოველთვის უყვარდა, მაგრამ ამჯერად ნაბოლარას გულში განსაკუთრებულად იკრავდა და საალერსო სიტყვებით ენას უჩლექდა. ომში ხომ არ მიდიხარ, ქალო, რავა სანაწეროსავით ეფერები ამ ბაღანასო - გაუწყრა მეზობლის ქალი.
მეორე დილით, რიჟრაჟზე დაიწყეს მზადება. საცაა, ესტატე გამოივლიდა. გზაჯვარედინზე უნდა შეკრებილიყვნენ ქუთაისისკენ მიმავალი მგზავრები. კარიდან კიდევ ერთხელ მობრუნდა ნათელა: „ფეხებს მართმევს რაღაცა, დავანებებ წასვლას თავს, ხომ არ აჯობებდა, დედა?“ დედამთილმა ქვა ააგდო და თავი შეუშვირა: „ქალო, ამ დამშეული ბავშვების გულიზა, ჯანდაბაში უნდა წევიდეს დედა და შენ რავა გამოგვატირე აბაშაში წასვლა, მართლა ომში ხო არ მიდიხარ. მამაცხონებულო?“
აკვანში ჩაკრულ, დაძინებულ ბავშვს აღარ აკოცა, ცოდოა, არ გავაღვიBოო და ნათელამ კარი ჩუმად გაიხურა. მამამთილმა გააცილა რ,ალი და შვილიშვილი გზაჯვარედინამდე. ესტატეს ურემზე ტევა აღარ იყო. მაგრამ, ანტონის ხათრით, ერთი ადგილი მაინც მოიძებნა...
***
ოთხშაბათი დღე ხან ბებიას, ხან ბაბუას ჰყავდა ხელში პატარა ბიჭი, Bმებიც ცდილობდნენ მის გართობას, მაგრამ ამაოდ, დედის სითბოს შეცვლა ვერც ერთმა მათგანმა ვერ მოახერხა. თურმე, ტირილი სცოდნია აბაშიCეების ნაბოლარასო, გაიკვირვა მეცეცხლურმა მეზობელმა და ბავშვის დასამშვიდებლად დათვის ნაღველი გადაუტანა: ვინ იცის, იქნებ მუცელი ტკივა, დაუამებსო. თოთო ბავშვი რავა მიატოვა, რა დროს სამეგრელოში წასვლა იყო, თუ მაინცდამაინც, ანტონი ვერ წავიდა, მაგდენი შეძლება კი შემორჩა იაპონიის ომში ნაბრ,ოლ, გერმანელის ტყვიით დაჭრილ კაცსო!-გაკიცხა მეორემ მესამესთან და...
მთელი ღამე თვალი არ მოუხუჭავს ანტონს, საკუთარი თავი ჯოჯოხეთში გაატარა. ასე რომ გაეკეთებინა ჩემთვის მამაჩემს, დათიკო აღარც მეყოლებოდაო, მთელი სიგრ,ე-სიგანით გაითავისა თავისი განზრახვა და ცივი უარით გასტუმრება გადაწყვიტა მაცდური ჭრელაშვილის, მაგრამ მიცემული სიტყვისა და ათი ბათმანი სიმინდისათვის რა ექნა? მამლის ყივილამდე ბარე ასჯერ შეიცვალა გადაწყვეტილება. საბოლოოდ კი პირჯვარი გადაიწერა და მუხლმოყრით პატიება შეთხოვა აკვანში ჩაკრულ ბავშვს, რომელიც ბოლო ღამეს ათევდა მამისეულ კერიაზე.
***
სადილობის დრო იქნებოდა, სიმინდით სავსე ურემი რომ მოადგა აბაშიძეების ხის ჭიშკარს. ანტონმა გამოხედა სტუმარს, საურმე კარი გაუღო და ზედ „ბალკონთან“ მიაყენებინა ურემი. სტუმარმა ხუთი ტომარა რჩეული სიმინდი მიაწყო კუთხეში და მასპინძელს ხითხითით უთხრა-რაც მეტი იყოს ათ ბათმანზე, ალალად შეგერგოსო. ანტონმა თვალი გააპარა უზარმაზარ გოდორზე, ურმის ჭავლზე რომ იყო მიბმული. სტუმარს ეს არ გამოჰპარვია და ხითხითს უმატა: ეს გოდორი ჩემი ხელით მოვწენი, რავა გგონია, არ ჩაეტევა შიგ ჩემი ბიჭი? „ჩემი ბიჭი!“ - ეკალივით დაესო გულზე მოხუცს. სიმწრისგან ტუჩებს იჭამდა, თავს ზევით ძალა აღარ იყო. კარს იქით კი მისი საბრალო „კნეინა“ ცრემლად იღვრებოდა, რა პირით დავხვდე რ,ალს, ვაი, მისი უბედური დედობაო. ოთხი დღე იყო, ლუკმა არ გადასვლოდა პირში, დარდით კი არ სჭირდა უმადობა, ერთი ფერფლი ფქვილი არ ჰქონდა და იმიტომ. ბავშვებს თხის რ,ეს ასმევდა და სოიოს უხარშავდა. „ღმერთო მაპატიე, თუ საშველის გაჩენისთვის, სისხლი და ხორცი დავთმეო. გამწარებული ბებია ანგარიშმიუცემლად ითხოვდა პატიებას ღმერთისგან, რომლის არსებობაშიც სულ-მუდამ ეჭვი ეპარებოდა.
თავისივე მოტანილი შავი ღვინით კიდევ ერთხელ შესვა ჭრელაშვილმა აწ უკვე ურემზე მიბმულ გოდორში ჩაგორებული აბაშიBის ბიჭის სადღეგრძელო.
ბებია-ბაბუა გაქვავებული იდგა ზღურბლზე და სიტყვის თქმას ვერ ახერხებდა, ან კი რა უნდა ეთქვათ?
***
ბიBაშვილებთან თამაშით დაღლილი Nმები საღამოს შინ რომ დაბრუნდნენ, მონატრებულ ძმას მივარდნენ აკვანში. იქ რომ ვერ იპოვეს, ხის ტახტზე დაუწყეს ძებნა, ბუხარშიც კი შეიხედეს, მერე ტირილით მივარდნენ ბებიას, სად არის ჩვენი ნამცეცაო (ასე ეBახდნენ ნაბოლარას ძმები). დაბნეულმა ბებიამ ბაბუასკენ მიათითა, ახლა ბაბუას მიაწყდა ორი წყვილი აცრემლებული თვალი. მან ამოიოხრა და უთხრა-სიკვდილმა წაიყვანა თავისთან. სანაცვლოდ სიმინდი მოგვიტანაო და ხელით ანიშნა კუთხეში მიწყობილ ტომრებზე.
არ გვინდა ჭადი, არაფერი გვინდა, წაიღოს თავისი სიმინდი ჩვენი ნამცეცა დაგვიბრუნოსო!-ზლუქუნებდა ოთხიოდე წლის ჯუმბერი...
***
სამეგრელოდან დაბრუნებულმა ნათელამ ლოყები ჩუმად ჩამოიხოკა. ხმამაღლა კივილი ვერ გაბედა მამამთილის შიშით. ანტონმა მკაცრად უთხრა. „არ გაბედო სოფლის შეყრა, ჩემს წინ თუ წახვალ, ქმარ-შვილს დაკარგავო“.
თავის გულში იხრჩობოდა შვილწართმეული დედა. და მაინც, იძულებული იყო, იმ სიმინდის ფქვილით გამომცხვარი ჭადით დაენაყრებინა დანარჩენი სამი შვილი, თავად კი აღთქმა დადო, მიწა ეჭამა და კბილი არ დაედო მისი ნამცეცას სანაცვლოდ აღებულ ფქვილისთვის.
მეზობლებმა გაიკვირვეს, ასე უხმაუროდ სად გააქვრეს ბავშვიო. ერთმა ისიც კი თქვა, ალბათ, ვირთხამ შეუჭამათ და არ ამხელენო; მეორემ-ვირთხამ კი, არა ჭაში ჩაუვარდათ ალბათო, ჭაში რავა ჩაუვარდებოდათ, ვაი, თუ ჭირი ჭირს და ვერიდოთ, ჩვენც არ გადაგვედოსო,-მესამემ. მეზობლების ფანტაზიას ზღვარი არ ედო. მაგრამ არც ერთს აზრად არ მოსვლია, რომ ბავშვი შეიძლებოდა გაეშვილებინათ, ამას როგორ აკადრებდნენ ანტონს.
***
ჭრელაშვილების ოჯახში ბედნიერება შეიტანა ომმა, პატარა ბიჭი მზრუნველ მშობლებს მალე შეეჩვია და დიდი სიყვარულის სანაცვლოდ დღითიდღე მშვენიერი გახდა. გიორგობას მონათლეს პატარა და გიორგი დაარქვეს, წმინდანის პატივსაცემად. ხეიბარ კაცს ასეთი შვილი საიდან გაუჩნდაო? - გაიკვირვებს ხუთი წლის შემდეგ ომიდან დაბრუნებული ჯარისკაცი, რომელიც მათ ურემზე აღმოჩნდა შემთხვევით. პატარამ ხელი წაუპოტინა მედლებზე. მამამ დატუქსა ანცი ბიჭი. ჯარისკაცმა კი ქუდი უსახსოვრა თავისი ნაბოლარას ტოლს.
***
ანტონ აბაშიძემ ომიდან მშვიდობით დაბრუნებულ ვაჟს ნელა შეაპარა ნაბოლარას შვილის გარდაცვლის ამბავი, ეტყობა, შენი სიცოცხლის სანაცვლოდ წაიყვანა ღმერთმაო, მანამდე რ,ალს პირობა ჩამოართვა, სიმართლე არასოდეს ეთქვა ქმრისთვის, თორემ ისეთ რამეს მოუგონებდა, ქმარ-შვილს დააკარგვინებდა. შეეგუა თავის ბედს მამამთილისგან დაჩაგრული რ,ალი და კიდევ ორი შვილი აჩუქა ომგამოვლილ ქმარს.
ოთხი ბიჭისა და ერთი ქალიშვილის დედას წუთითაც არ დავიწყნია უგზოუკვლოდ დაკარგული შვილი.
***
ჭრელაშვილების ბიჭი კი, შემთხვევით რამდენჯერმე შეხვდა თავის და-ძმებს. ის კი არადა, შორეული ნათესავის დაკრძალვაზე თვალში მოუვიდა ლამაზი გოგო, რომლის გაცნობაც მოინდომა, მაგრამ ვერაფერს გახდა. მერე ჯარში გაიწვიეს და აღარც გახსენებია ღია ცისფერი თვალების პატრონი. ამასობაში აბაშიძეების მზეთუნახავიც მოიტაცეს და...
ჯარიდან ჩამოსვლისთანავე დააოჯახეს დედისერთა გიორგი, ორი ვაჟკაცის მამას ყველაფერი ჰქონდა ცხოვრებაში იმისათვის, რომ ბედნიერად ეგრძნო თავი, მაგრამ გულის სიღრმეში ყოველთვის რაღაც სიცარიელეს გრ,ნობდა.
გვიან შეიტყო თუ რა აკლდა მთელი ცხოვრება, მაგრამ რაღა დროს, უკვე ვეღარავის აგებინებდა პასუხს ამისთვის.
მისი უფროსი ვაჟი კი დღემდე დაჟინებით მოითხოვს მამისაგან, რომ თავის გვარს დაუბრუნდეს, დაუახლოვდეს ძმებს, დას, ნათესავებს, მაგრამ... უჭირს გიორგის, ამ ნაბიჯის გადადგმა, უჭირს და რა ჰქნას.
ლელა თოლორდავა
გაზეთ „P.S.“-ის არქივიდან, 2004 წელი, 26 მარტი-4 აპრილი, №13 (271)