XVII საუკუნეში ათანასიუს კირხერმა გამოაქვეყნა ნაშრომი, სახელწოდებით „ქათმის წარმოსახვის ძალის შესახებ“. მასში აღწერილი იყო „ექსპერიმენტუმ მირაბილე“: ქათამს გვერდზე აწვენენ, ცხვირწინ კი ცარცის ხაზს გაუტარებენ. ქათამი აღარ გაინძრევა. ამ ვითარებას ზედმიწევნით უხდება სიტ-ყვა „შეკავება“. მაგრამ შეკავება სრულიადაც რომ არ იყოს აუცილებელი საარჩევნოდ ადამიანებზე შთაგონების რეალიზაციისათვის, - დროის მონაბერი სულისკვეთების ნაკლებად გამცნობიერებელი ამომრჩევლების მნიშვნელოვანი ნაწილი, ეგზალტირებულ ახალგაზრდობასთან ერთად, მაინც, „ექსპერიმენტუმ მირაბილეს“ მდგომარეობას ეთანხმიერება...
მეხუთე მცნების - „პატივი ეც მამასა შენსა და დედასა შენსა“ - უარმყოფელი, ქარიზმატული ხელისუფლებისაგან გადამეტებულად გალაღებული, ე.წ. „თინეიჯერული“ ლოგიკის აშკარა დარღვევები, აზროვნების გახლეჩვა და ფანტასტიკური აბდაუბდა პირუთვნელი არჩევნების მიმართ აშკარად იკვეთება.
რა ლარი და ხაზი უნდა იმის წინასწარ შეცნობას, რომ საარჩევნო ინტოქსიკაცია არანორმალური მდგომარეობაა ნორჩი გონებისათვის, რომელსაც ერთ მშვენიერ დღეს ერთბაშად გამოეცლება ხელიდან თანამდებობით ტკბობის სიამოვნება, თუ სხვა „აკრძალული ხილი“. და არა მარტო ნორჩებისათვის... ეს ხელისუფლების გარდაუვალი კრიზისია და იგი შეუძლებელია განმეორდეს კვლავ. ცუდია ისეთი საარჩევნო აურა, რომელიც უკეთესის წვდომას არ მოიწადინებს.
ამ ყველაფერთან და, განსაკუთრებით, ახალგაზრდობასთან მიმართებით, ვინ დაადგენს აუცილებელ დოზას? ჯერ კიდევ XX საუკუნის დასაწყისში იწყება თაობათა კონფლიქტის თეორიის ჩამო-ყალიბება ზიგმუნდ ფროიდის მიერ. მას ეკუთვნის თეზისი სექსუალურ საფუძველზე თაობათა მუდმივი ბრძოლის შესახებ. ფროიდის ფსიქოანალიზმმა, როგორც ჩანს, ფართო გავრცელება ჰპოვა თანამედროვე პოლიტიკის თეორიაშიც. იგი საშუალებას იძლევა, ბიოლოგიური მიზეზით აიხსნას ახალგაზრდობის პოლიტიკური აქტიურობა. მაგრამ მხოლოდ ამ მიზეზით თაობათა კონფლიქტის ახსნა უნივერსალური ხასიათის როდია. ხშირია შემთხვევები, თუნდაც ანტიკურ სამყაროში, როდესაც მამათა და შვილთა თაობებს შორის დაპირისპირება ორივე (ბიოლოგიური და პოლიტიკური) თვალსაზრისითაა განპირობებული. ანტიკურობის გარეშეც, მაგალითისთვის გამოდგება, თუნდაც, „მამათა“ და „შვილთა“ შორის პოლიტიკური ბრძოლის სცენები XIX საუკუნის საქართველოში.
ლუის ფეიერის „ედიპთა ამბოხების“ თეორიის თანახმად, ახალგაზრდობა ქვეცნობიერად ვერ იტანს უფროს თაობას. მაგრამ ამ კონცეფციამაც ვერ ახსნა ბოლომდე თუ რატომაა ახალგაზრდული მოძრაობის პრობლემა აქტუალური. ზბიგნევ ბზეჟინსკის „ისტორიული შეუთავსებლობის“ თეორიის მიხედვით, ახალგაზრდობის პოლიტიკური აქტიურობის უმთავრეს მიზეზად საზოგადოებაში ადგილის დაკარგვაა მიჩნეული, - „პოსტინდუსტრიულ საზოგადოებაში“ ტექნიკისადმი სიძულვილით განწყობილი ახალგაზრდობა ზედმეტია.
ყველა ამ თეორიას საფუძვლად უდევს ფროიდის ცნობიერისა და ქვეცნობიერი თანაფარდობის პრობლემა. გარდა ამისა, ახალგაზრდობის პოლიტიკური ფუნქციის შესახებ თეორიული შეფასებები აქვთ ისეთ ანალიტიკოსებს, როგორნიც არიან: ჟან პოლ სარტრი, ჩარლზ რაიტ მილზი, რეიმონ არონი, ჰერბერტ მარკუზე და სხვანი.
ყოველივე ზემოთქმულის მიუხედავად, ახალგაზრდობის პრობლემა, მაინც, მარადიული და ღირებულებათა გადაფასების პროცესის თანმხვედრია: ბზეჟინსკისეულ „ზედმეტ“ ახალგაზრდობას ჩაენაცვლა თანამდებობრივად აღზევებული „თინეიჯერობა“, ხოლო ანტიტექნიციზმით შეპყრობილ ყმაწვილკაცობას - მეტისმეტად კიბერნეტიზებული თაობა.
არჩევნებისაკენ მიმავალ გზაზე კვლავ ვაწყდებით ფროიდს, რომლის მიხედვითაც, მოთხოვნილებათა დაკმაყოფილების შეფერხებისას ახალგაზრდა ავლენს შფოთვას, აგრესიას და მისი განტვირთვის მიზნით, ქვეცნობიერად, ხშირად მიმართავს სპეციალურად შერჩეულ შემცვლელებს. საამდღეოდ, „შემცვლელის“ როლში გვევლინება არჩევნების საშუალებით ხელისუფლების კვლავ შენარჩუნებისაკენ ახალგაზრდობის გარკვეული ნაწილის დაუოკებელი სწრაფვა.
აქ უნდა შევნიშნო, რომ ზემოაღნიშნული გამონათქვამები სრულიად საქართველოს ახალგაზრდობას არ ეხება. აქცენტი მახვილდება მხოლოდ საარჩევნო კამპანიის შთაგონების გავლენაში მოქცეული, პოლიტიკური ძალაუფლების ნებით წარმართული ახალგაზრდობის გარკვეული ნაწილის ირაციონალურ საწყისზე. სათქმელის უკეთესად გამოხატვის მიზნით კი შეიძლება ერთ-ერთი აღმოსავლელი სწავლულის მოსაზრების ციტირებაც: „ხელისუფლების სათნოება - ესაა ქარის ქროლა, ხოლო სათნოება ხალხისა - ბალახი. როცა ქარი ჰქრის, ბალახი უნდა მოიხაროს.“
თაობათა კონფლიქტის საკითხთან მიმართებით, დღეს, საარჩევნო კამპანიის გაცხოველების მომენტში, უსიტყვო მორჩილების აქ მოტანილი იდეის პარაფრაზირება „ელიტური“ ახალგაზრდობისათვის, ალბათ, ასეა სასურველი: ძალაუფლების ნებით წარმართული „თინეიჯერის“ სათნოება - ესაა ქარის ქროლა, ხოლო სათნოება მამათა თაობისა - ბალახი. როცა ქარი ჰქრის, ბალახი უნდა მოიხაროს.
ამგვარად, სტატიის ავტორი ობიექტურად „მოძრაობდა“ როგორც „მამათა“, ისე „შვილების“ მიმართულებით. მიუხედავად ამისა, საარჩევნო ბატალიების ვითარებაში საჭირო გახდა რაღაც მესამე წერტილიდანაც მდგომარეობის გადაფასება, რათა ბრმად არ გაგრძელებულიყო გზა...
ნუგზარ გულორდავა